منتدى بنات كول للبنات بس...
اهلا و سهلا بك زائرتنا العزيزة اذا كنتى عضوة فتفضلى بالدخول و اذا كنتى زائرة فيسعدنا تسجيلك معنا و انضمامك لاسرتنا و اتمنى لك قضاء امتع الاوقات معنا

يلا بسرعة سجلوا يا بنات هناك مفاجآآت بانتظاركم

تحيــــآآآتــى/
مديرة المنتدى

Rania
اهلا و سهلا بك زائرتنا العزيزة اذا كنتى عضوة فتفضلى بالدخول و اذا كنتى زائرة فيسعدنا تسجيلك معنا و انضمامك لاسرتنا و اتمنى لك قضاء امتع الاوقات معنا

يلا بسرعة سجلوا يا بنات هناك مفاجآآت بانتظاركم

تحيــــآآآتــى/
مديرة المنتدى

Rania
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى بنات كول للبنات بس

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى وانا هساعدك......

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
noooody
عضو رائع
عضو رائع
noooody

انثى

بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى  وانا هساعدك...... Empty
مُساهمةموضوع: بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى وانا هساعدك......   بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى  وانا هساعدك...... I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 25, 2010 11:21 am

نبدأ مع بعض بأسباب ظهور المسام الواسعة
وراثية
إستعمال كريمات التفتيح
إستخدام وسائل غير مناسبة لنزع شعر الوجه (السويت و الماكينة )
أما علاجها بقى مش حيكون نهائي يعني النتيجة مش 100\ 100
لكن بيحصل تحسن كبير و ملحوظ
ممكن نلجأ للعلاج بالليزر لأنه بيجيب نتايج هايلة لكن مش كلنا نقدر عليه لأنه مكلف .
أنا عندي شوية أفكار ممكن تساعد في حل المشكلة دي
إستعمال منظف مخصوص للبشرة الدهنية وياريت يكون ماركة معروفة و مجربة و بلاش المنظفات اللي بتتعمل في البيت لأنها غير فعالة و دا عن تجربة ،ولو عايزة نصيحتي في غسول إسمه (أكني ستوب ) acne stop ودا هايل لمحاربة الحبوب و تنظيف مسام البشرة و برضه دا مش معناه إنه حينفع مع الكل لكن كل واحدة فينا ليها طبيعة خاصة و الي ينفع معاها مش شرط ينفع مع غيرها
إستعمال كريم تقشير للبشرة للتخلص من الخلايا و بقايا الجلد الميت و علشان نفضي المسامات المليانة أوساخ و دهون علشان ماتتحولش لحبوب و بكتريا (في متخصصين ف التليفزيون بيقولوا إن البشرة الدهنية ممنوع يتعمل لها تقشير أو صنفرة و دا غلط لأن التقشير ما بيخليش المسام متسخة ومسدودة ) وممكن إستعمال انواع صنفرة من السوق بس تكون ماركات مضمونة وأنا عن نفسي جربت أصالة كانت تحفة و كمان بتفتح البشرة و تنعمها و مناسبة جدا" للبشرة الحساسة و المختلطة و بتوحد لون البشرة مع الإستعمال المنتظم وممكن نستعمل و صفات صنفرة و تقشير طبيعية بس تكون مجربة قبل كدة و من مصدر موثوق فيه ،والصنفرة أو التقشير يكون مرتين أسبوعيا" مش أكتر من كدة ،وحبقى أقولكم علي طريقة تحفة لصنفرة الوجه تخليه منور وأبيض زي البدر
الوردة التركية
عضو كول
عضو كول
الوردة التركية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى وانا هساعدك......   بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى  وانا هساعدك...... I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 25, 2010 11:36 am

مشكورة كتير يا احلى : ::::نودى يسلمو كتيرررررر على موضوعك تحياتى الك ياقمرررر::::::::::
noooody
عضو رائع
عضو رائع
noooody

انثى

مُساهمةموضوع: رد: بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى وانا هساعدك......   بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى  وانا هساعدك...... I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 25, 2010 12:15 pm

نوووووووورتى ساندرا التوبييييييييييك
مشكوورة حبيبتى على مرورك الحلوووووو

بشرتك دهنية وبتعانى من المسام الواسعة ..ادخلى وانا هساعدك......
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مناطق في الوجه تحتاج عناية خاصة ادخلى وانا اقولك .........
» قناع النشاء للمسامات الواسعة وقناع الموز لتجاعيد
» لجمال حاجبيكى ...ادخلى هنا..........
» عطيتني وجهك وانا جيت كلي ..
» يحاكوني وانا سارح